Sådan laver du offensive tidsplaner

Offensive tidsplaner ses ofte i projekter og tit ligefrem aggressive tidsplaner.

Ofte skyldes de stramme tidsplaner, at der fra modpartens side bliver stillet krav om hurtigt levering. Tilsvarende også, når det bliver brugt som en væsentlig konkurrence parameter i offentlige udbud.

Så hvordan griber man det an, når modparten giver lodrette krav om urealistiske tidsplaner?

Først og fremmest, skal man være helt ærlig og forklare modparten, hvorfor det bestemt ikke er en god ide at tvinge et projekt igennem på kort tid. Desværre virker det bare ikke altid og det kan der være mange grunde til, f.eks. politik og andre aftaler.

Så står man med udfordringen, med at skulle producere offensive tidsplaner, som med høj sandsynlighed giver problemer, for en eller flere parter i projektet.

Er du interesseret i et kursus i projektledelse?
Kurset foregår 100% online, koster kun 4495kr inkl. moms og du kan starte allerede i dag.

Læs mere

Offensive tidsplaner er ren ”chicken race”

Hele spillet omkring en presset tidsplan og projektet, der bagefter skal følge tidsplanen, er ren ”chicken race”. Det betyder, at det bliver et spil om hvem der fejler først, så offensive tidsplaner kan laves om og evt. yderligere finansiering findes.

Man ønsker bestemt ikke at stå i den forkerte ende af det spil og være den der ”taber” og dermed få skylden for at projektet fejlede. Der skal ikke herske tvivl om, at vi synes det er trist at det skal være sådan, men sådan er det bare nogen gange. Min oplevelse er, at det særligt er tilfældet blandt offentlige projekter…

Så man skal både være opmærksom på dette fænomen for at styre uden om katastrofen, men også kende de tricks som modparten bruger, for at undgå at det sker.

Sådan laver du de offensive tidsplaner (og spotter dem)

Først og fremmest skal man gerne sikre sig ansvaret for at lave tidsplanen.

Tricket er, at sørge for milepæle i tidsplanen, som modparten er ansvarlig for, inden der kan/skal leveres noget. Det kunne f.eks. være at modparten skal levere en løsningsbeskrivelse på en integration, inden at noget kan udvikles og leveres.

Hvis man faktisk er interesseret i at få modparten til at fejle hurtigt, for at opnå erkendelsen til at kunne gennemføre et mere realistisk projekt, så skal der placeres en del milepæle allerede i starten af projektet som modparten er ansvarlig for.

De skal selvfølgelig ikke placeres, så det er helt åbenlyst, men generelt går dem vi har oplevet ikke særlig grundigt i dybden med deres egen evne til at levere tids nok til projektet.

Når så modparten har misset et par milepæle, kan man rejse problemflaget med forslag til en ny plan. Det er altid nemmere at få noget igennem, når man ikke selv har fejlet.