3 kendetegn ved gode projekter

Vi hører tit om projekter der er kørt i havnen og dertil en række politiske forklaringer, fra både kunde og leverandør.

Der er meget læring i nødlidende projekter, men der er mindst lige så meget i de succesfulde projekter.

Så her får du 3 kendetegn ved gode projekter.

Dygtige medarbejdere som har det sjovt

Det er ingen hemmelighed, at medarbejdere i projekter, er en væsentlig parameter for at få succes.

Det kan lyde så simpelt og helt åbenlyst. Det er helt korrekt. Alligevel har vi mange gange set medarbejdere i projekter, som ikke lavede det de var bedst til og som de ikke synes var særlig sjovt. De arbejdede nærmest, som man gør på en fabrik, hvor hjernen og hjertet ikke var helt med. Det duer simpelthen bare ikke til projekter, da succes med projekter er drevet af passion og lyst.

De succesfulde projekter vi har set, har haft medarbejdere med passion og drive. Den enkelte medarbejder lavede langt overvejende det de synes var sjovt og bedst til. Måden man kan konstatere denne tilstand, er ved at mærke den høje energi i sådan et projektlokale.

Medarbejderne tager ansvar både for deres egne opgaver og helheden. Problemer bliver løst og der skabes fremdrift.

Det er en super fed følelse, at være en del af sådan et projekt og det giver en god forretning, glade kunder og glade medarbejdere.

Er du interesseret i et kursus i projektledelse?
Kurset foregår 100% online, koster kun 4495kr inkl. moms og du kan starte allerede i dag.

Læs mere

Projektets rammer skal være “nok”

Projektets rammer er ofte givet når man som projektleder får et projekt. Men fundamentet for projektet, er en væsentlig faktor for succesmulighederne. Projektet kan være oversolgt på pris, kvalitet eller tid. Eller alle tre, hvis det står skidt til.

Oversolgte projekter er nok desværre lidt en norm. Det skyldes blandt andet, at de personer der sælger projekterne, sjældent skal gennemføre dem efterfølgende. Vi har oplevet god effekt af at projektlederen på et nyt projekt, også deltager i at lave tilbuddet.

Pointen med at nævne projektets rammer, er at såfremt projektets rammer er for begrænset, vil det udløse en lavine af spring-over-hvor-gærdet-er-lavest handlinger. Man forsøger jo at løse projektet inden for de rammer man har fået og det gør i sidste ende, at man faktisk ender med at gå væsentlig over budget på både tid og omkostninger.

Kort eksempel kunne være et projekt som tager 100 timer, men man får kun 70 timer til at løse opgaven. Ud fra den logik, er der så en høj risiko for, at man vil forsøge at skynde på opgaverne. Det vil så tage længere tid og med fejl til følge. I sidste ende betyder det måske at projektet bruger 120 timer, fordi man skal rydde op efter start spurten.

Det er væsentlig at give passende rammer til at løse opgaver på en ordentlig måde, da det gør at medarbejdere tager et ansvar og løser kundens problem på en god måde.

Beslutningsdygtig kunde

Alle projekter har kunder, uanset om de er interne eller eksterne.

I de projekter der går godt, har vi set en beslutningsdygtig kunde, der kan og vil tage nogle valg med rettidig omhu.

Projekter er bygget på en lang række af små og store beslutninger, som alle har en betydning for projektets fremdrift og resultat. Latenstiden mellem leverandør og kunde, er her af afgørende betydning. Selv små beslutninger kan begrænse effektiviteten på et projekt. Manglende beslutninger ender ofte med at blive antagelser fra leverandøren, som ikke altid rammer rigtig.

Derfor er det vigtigt med en beslutningsgearet kunde, som kan og må træffe beslutninger.