Er IT outsourcing altid en god ide?
IT Outsourcing er ikke noget der er fundet på for nyligt.
Mange industri virkomheder har gjort det i mange år, da konkurrence niveauet har presset disse brancher i mange år.
Faktisk havde over 20% af danske virksomheder outsourcet dele af virksomheden inden finanskrisen i 2008.
Men så ramte krisen og der blev med et fokus på omkostninger, særligt i IT branchen da teknologi ofte er hårdt ramt i kriseperioder.
Det har for alvor sat skub i IT outsourcingen de sidste par år. Mange har brændt fingrene på det og måtte tage nogle store tab på tabt indtjening.
Ligeledes er IT outsourcing lidt et fy ord, som mange medarbejdere ikke kan lide at høre, da der trækkes paralleller til en kommende fyreseddel.
Langt de fleste virksomheder vælger at starte med IT outsourcing for at spare penge og timeomkostningen per medarbejder er høj i IT Branchen.
Så det lyder jo som et rigtig sted at starte og lavere timeomkostninger lyder jo som en drøm for de fleste.
Men på den anden side kan det også være en enorm risiko som kan suge mange ressourcer ud af virksomheden.
Så hvordan er det man finder ud af om IT outsourcing er en god ide?
For lad os sige med det samme, det er ikke altid en god ide!
Generelt kan man sige, at jo højere kompleksitet man ønsker at flytte, jo højere omkostninger og højere risiko.
Et eksempel på dette kunne være outsourcing af 50% af et udviklingsteam i Danmark der arbejder med en kompleks udviklingsopgave.
Det vil være høj risiko, da det stiller store krav til kommunikation og ledelse i teamet og omkring teamet.
Det betyder så også omvendt at “simple” opgaver vil være nemmere at flytte, med lavere omkostninger og lavere risiko.
Et eksempel på dette kunne være outsourcing af IT drift, altså fysisk drift af servere og support herpå.
Det vil være langt lettere at definere succeskriterier og beskrive opgaven. Det betyder dog ikke at det helt risikofrit.
Hvordan ville din virksomhed fungere uden email server og andet godt? 🙂
Så en faktor i overvejelsen er kompleksitet i det man ønsker at outsource.
Dernæst skal det overvejes om der er ledelsesoverskud til et stort forandringsprojekt, som IT outsourcing i virkeligheden er?
Man skal også overveje de skjulte omkostninger ved en bred forandring i en organisation.
Ved IT outsourcing, skal man udover den faktisk pris hos outsourcing partneren, lige huske den tid og penge som der skal bruges lokalt på det.
Det er i min erfaring ikke småpenge der løber på lokalt for at koordinere og håndtere samarbejdet. Møder, opfølgning, tilpasninger, udstyr osv.
Det gælder særligt det første års tid, hvor det sagtens kan være en underskudsforretning at få det til at fungere.
Kunders reaktion er jo altid vigtig. Kan du introducere outsourcing for dine kunder? Eller er det en intern funktion som kunderne aldrig møder?
Sidst, men ikke mindst. De juridiske aspekter. Afhængig af din forretning, kan der være krav til datasikkerhed og opbevaring.
Så det er en overvejelse værd om du overhovedet juridisk kan benytte outsourcing ift. de typer af opgaver du løser.
Så det er bestemt ikke let at vurdere. Det er dog vigtigt at du virkelig tænker det godt igennem, da risiko er høj.
Så konklusionen er at outsourcing kan være en god ide, men ikke altid er det og skal overvejes meget individuelt.
“If it sounds like a silverbullet, it is probably not”